utorak, 19. srpnja 2016.

Ivo Boscarol – prvi privatni proizvođač letjelica u bivšoj Jugoslaviji


Lijepa, poučna i uspješna priča slovenačkog biznismena koji je igrao protiv pravila.

Kako je tekla istorija “Pipistrela” i koji su ključni momenti u razvoju?

“Pipistrel” d.o.o. Ajdovščina je utemeljen 1989 godine, kao prvi privatni  proizvodjač avio letjelica. Tada, u jugoslovenskom totalitarnom režimu, bilo je nezamislivo da privatno lice proizvodi avione kod kuće. Alternativna avijacija je zaista bila alternativna u svakom pogledu i ultra laka avijacija je bila ilegalna. Zbog tih zabrana smo našu kompaniju nazvali “Pipistrel”. Pista na kojoj smo počeli naše prve probne letove pripadala je armiji, tako da svi mi ultra-laki piloti ukoliko smo željeli da letimo, morali smo to da radimo krijući. Morali smo da sačekamo sportske i vojne pilote da završe njihove dnevne letove, da zaključaju hangare i da odu. Zatim smo se  šunjali i letjeli nekih pola sata prije nego što padne mrak. Kako smo letjeli predveče, a moćni heng-glajderi imaju trougaoni oblik krila, lokalni ljudi su iz šale počeli da ih nazivaju “slijepim miševima”. Latinska riječ za slijepog miša je “pipistrellus”. Ostalo je istorija…

Prvi heng glajder koji smo prokrijumčarili iz Italije, bio je velika, nespretna “kutija”, pa smo je malo doradili. Moj prijatelj je primijetio da poboljšanje koje smo mi napravili poboljšava let i bio je impresioniran. Pitao me je da i njegovu letelicu doradimo. To je ostalo zapaženo kod prijatelja od prijatelja, pa tako njegovog prijatelja, pa zatim komšije od prijatelja…, zatim je par Italijana došlo i za tili čas od hobija se stvorio – posao. Biti privatni proizvođač letjelica danas ne izgleda kao velika stvar, ali prije 30 godina, nuditi alternativnu avijaciju umjesto vojne u totalitarnom režimu je bilo nezamislivo. Kada sam otišao u Beograd da registrujem svoju firmu, kao privatni proizvođač letjelica, nadležni su me ispratili iz zgrade gromoglasnim smijehom. Trebalo mi je nekoliko godina, puno truda, da ubijedim nadležne, da zapravo promijene zakone. Tako sam postao prvi privatni proizvodjač letjelica u bivšoj Jugoslaviji.

Kakvi su kapaciteti? Da li ćete širiti fabriku?

Glavna zgrada fabrike je u Ajdovščini. Građena je iz dva dijela- zapadni dio fabrike gdje sklapamo završne djelove, a kasnije je dodat i istočni dio, tu se nalazi R&D (research and development – prim.aut.) institut. Gradimo novo postrojenje u Italiji koje treba da počne sa radom ove ili početkom sljedeće godine. Takodje imamo “kćerke” kompanije u Indiji i Kini.

Da li ste imali nekih većih investicija, projekata i da li ih imate u planu?

Svaki cent slobodnog novca mi investiramo, najviše u istraživanja i razvijanje, takodje fabrika u Italiji nam je prioritet. Uvijek imamo nekoliko razvojnih projekata u toku- trenutno radimo na Hypstair i hibridno propulzivnoj letjelici HY4.

Šta je sve nalazi u opusu vaše proizvodnje? Da li bi nešto posebno naglasili? Surveyor model je interesantan.

“Pipistrel” proizvodi jedanaest različitih modela letjelica, od Alpha Trainer sa jedne strane- to je pojednostavljena trenažna letjelica optimizovana za trening pilota početnika, za bezbroj uzlijetanja i slijetanja. Tu je i prosta letjelica, laka za nošenje i vrlo istrajna koja se zove Sinus, to je motoglajder koji može da se koristi za jedrenje, isključite motor i glajdirate, takodje je i dobar za trening. Sa druge strane imamo Virus SW i Virus SW 121- hi-speed kruzer sa najsavremenijom dodatnom opremom u ovoj klasi letjelica. Takođe proizvodimo i dvosjedni ojačani glajder Taurus i njegovu verziju Taurus Electro, kao i četvorosjednu Pantheru, jedinu letjelicu na tržištu koja može da se koristi na tri pogona: hibridni, benzijnki i elektro. Surveyor nije model sam po sebi. To je platforma koja se koristi u zavisnosti od potreba kupca. Surveyor može da se opremi sa svakom vrstom opreme za aero snimanje i nadgledanje kao što su recimo HD foto oprema, 3D skeneri terena, za geološka i sve vrste terenskih snimanja iz vazduha. IR foto tehnologija, noćne kamere, oprema za praćenje zagadjenosti vazduha, kontrola saobraćaja, prevenciju kriminala, sva oprema specijalizovana za letjenje sa kamerama i specijalizovana oprema za let.

Koje bi R&D projekte mogli da istaknete?

Kako već pomenuh, najinteresantniji projekat na kojem radimo trenutno jeste Hypstair hibrid projekat, kkao i projekat razvijanja hidrogenskih pogonskih ćelija H4Y, gdje učestvujemo kao kooperanti.



Šta mislite da možete da ponudite kupcima što vaša konkurencija ne može?

Jedan od najvažnijih ugovora, ne samo u “Pipistre”l istoriji, već u istoriji lake avijacije jeste naručivanje 194 trenažne letjelice od strane Armije Indije. “Pipistrel” je dobio tender medju 11 kompanija i označen je kao najpristupačniji kako finansijski, tako i po karakteristikama. Još jedan veliki uspjeh je bilo procjenjivanje i sertifikovanje dvosjeda SW 121. Surveyor je svakako naša prednost u odnosu na konkurenciju.

Četvrti put za redom dobijate u Sloveniji nagradu za “Most Trusted Bussinessman”. Koliko to znači za Vas i za kompaniju?

Danas je svijet biznisa pun laži i prevara, naročito u manjoj avijaciji i UL poslovima. Svako tvrdi da za sebe da je najbolji, najbrži, najekonomičniji… I kada dobijete takve komplimente od ljudi, dostavljača, saradnika, kupaca, zaposlenih, običnih ljudi sa ulice- poslije 27 godina suočavanja sa cijelim svijetom, ovo je testament ove kompanije, naš stav prema biznis partnerima, kao i dugoročna vizija i plan kako treba da radimo.

Ko su glavni partneri u poslu?

Od prvog dana postali smo glavni distributeri “Rotaxa” (austrijska kompanija za proizvodnju motora) u Sloveniji. Imamo nekoliko razvojnih projekata sa njima. Nijesmo samo njihovi distrubiteri, već njihovi partneri, kao što su i oni naši. Ove godine “Rotax” nas je proglasio drugim najboljim distributerom na nivou cijele planete. Dugoročnu poslovnu saradnju imamo sa kompanijama “Garmin” i “Dynon”. “Dynon Avionics” čak ima promo video za njihove kokpit proizvode u kojima se prikazuje “Pipistrel” Panthera.



Da li vaša kompanija vrši kontrolu proizvodnje?

Svaki dio koji se ugradi u letjelicu provjerava se tri puta: Prvi korak je provjeravanje dolaznih proizvoda. Ti proizvodi mogu stići ili kurirski ili uvozno. Čim stignu u našu zgradu oni se provjeravaju. Ako ljudi koji su zaduženi za kontrolu kvaliteta utvrde da je on dobar, ti proizvodi se šalju u skladište gdje dobijaju bar-kod. Bar-kod sadrži sve podatke o tom proizvodu, njegovo porijeklo, proizvođača, seriju, datum dolaska, inormacije kao što su: najbolje upotrijebiti do…naročito za posebne komponente koji ne mogu mnogo da stoje na policama, čak i težina komponenata mjerena do samog grama. Ako dio ne prodje kontrolu, odbacuje se ili reciklira.

Drugi stepen kontrole dešava se pri samoj proizvodnji. Početak proizvodnje dešava se u skladištu, to je srce fabrike. Početak proizvodnje počinje sa narudžbinom kupca. Svaka letjelica se pravi sama za sebe po specifikaciji kupca. Po željenoj specifikaciji konfiguracijski- inspektorski list se popunjava. Svi poslovi, zadaci koji treba da se izvedu, takodje svi djelovi, svi podsistemi koji trebaju da se ugrade u letjelicu se zapisuju na inspekcijskom listu. Kako bi se omogućilo praćenje svih djelova koji su potrebni, svi djelovi su bar-kodirani. Bar-kodovi nam govore podatke kao što su: gdje i kad je proizvod kupljen, koliko je bilo u skladištu, ko je rukovao sa njim, težinu…Centralni kompjuterski sistem skuplja te podatke i prati i nadgleda njihov kvalitet. Svakog dana radnici dovoze pakete djelova sa bar-kodovima koji treba tačno tog dana da se sastave po uputstvima iz inspekcijskog lista. Nakon što se taj proces završi i izvade djelovi, radnik skenira djelove sa sopstvenim bar-kod čitačem. Tako smo sigurni da nijedan dio ili dio procesa nikad ne bude zaboravljen. Tako na kraju dana unosimo podatke u centralni kompjuter- znamo koji je dio ugrađen u koju letjelicu, ko ga je instalirao, kada itd. Imamo 100% učinak sigurnosti za svaki dio u svijetu. Sistem kvaliteta i skladištenja je jedinstven za svu avio industriju. Originalno je patentiran od Toyote.

Treći stepen provjere je aero-testiranje. On se dešava kada je letjelica završena i kada čeka u hangaru. Međutim, prije nego što je uručimo kupcu svaka letjelica mora biti podrobno ispitana i mora letjeti minimum 5 sati sa našim test pilotom. Svaki “Pipistrelov” test pilot je profesionalno obučen, sa mnogo sati leta na raznim vrstama letjelica. Ako je sve u redu, letjelica ide na generalni servis i isporučuje se kupcu.



Koja su glavna tržišta? Da li ćete širiti proizvodnju?

Uspostavili smo mrežu distributera u više od 40 država na svim kontinentima. Naše letjelice lete u više od 90 zemalja širom svijeta. Uvijek pokušavamo da proširimo proizvodnju. Trenutno najviše potncijala vidim u sub- saharskoj Africi i u razvojnim zemljama Azije. Trenutno ulazimo na tržište Kine sa veoma ambicioznim projektom. “Pipistrel” je učestvovao u kineskoj kampanji Volkswagena za njihovo tržište. Reklama se vrtjela na skoro svakoj glavnoj TV stanici u Kini i vidjelo je oko milion ljudi, na to smo veoma ponosni.

“Pipistrel” se vodi uvijek jednim motivom: moguće je biti uspješan, moguće je biti najbolji na svijetu- bez zagadjenja planete i bez eksploatacije ljudi. Svaki korak naše proizvodnje i svaki naš proizvod je dizajniran da bude povoljan za okolinu. Koristimo minimum energije koja je potrebna za uzlet i što manje buke, za maksimalan rezultat!

izvor: plusradio.me

Nema komentara:

Objavi komentar