Smješten duboko u utrobi planine Plješevice nadomak Bihaća, nekad najopremljeniji jugoslavenski vojni aerodrom Željava slovio je za jednu od tri vodeće zračne luke takvog tipa u Evropi.
Nakon što je svom partijskom kolegi Staljinu okrenuo leđa, Tito je u aerodrom Željava uložio oko četiri milijarde američkih dolara kako bi se osigurao od eventualnih napada SSSR-a.
Iznenadni udari
Po struci diplomirani inžinjer za radarski sistem i potpukovnik avijacije u zrakoplovnoj službi Ivan Prša kaže da je to vojno zdanje izgledalo impozantno 1968. godine, kada je zvanično otvoreno.
Željava nekad: Bio najjači aerodrom po infrastrukturi
- Bio je to najjači vojni aerodrom po infrastrukturi u cijeloj Jugoslaviji. Unutra je bila smještena jedna avijacijska brigada sa 60 aviona i više od 3.000 ljudi, od čega je bilo samo oko 500 oficira, oko 900 podoficira i oko 2.000 vojnika. Imao je kapacitet opsluživanja tri aviobrigade u slučaju potrebe, a bio je idealan štit od iznenadnih udara - priča Prša i dodaje da je to bio najstrožije čuvan vojni objekt u bivšoj državi.
Tadašnja vojska Jugoslavije 17. maja 1992. minirala je aerodrom sa 56 tona eksploziva i time ga u potpunosti onesposobila, a zub vremena učinio je da njegova unutrašnjost u potpunosti propadne. Premijer USK Hamdija Lipovača 2011. godine je najavljivao mogućnost da se na ovoj lokaciji napravi savremeni kargo aerodrom.
No, visina i isplativost investicije diktiraju tok realizacije projekta, pa upućeni kažu da je takvo što neisplativo, dok za neku vrstu muzejskog turizma unutrašnjost aerodroma nije sigurna.
Vodeći zagađivači
- U tunelima ima veoma opasnih toksičnih spojeva nastalih u požaru nakon miniranja. Zbog toga su oni, dok ne budu dekontaminirani, neupotrebljivi za bilo kakve aktivnosti. Pogranična zona, u kojoj se nalazi aerodrom, veliki je rezervoar pitkih izvora vode Klokota, Privilice i Žegara kao vodovoda grada Bihaća, ali i Smiljanovca koji snabdijeva Ripač. Bivši aerodrom bio je jedan od većih zagađivača podzemnih voda koje dotječu iz Like, tako da je za Bihać i USK bolje da nikada ne proradi - kaže inspektor na GP Izačić Hazim Alagić, koji se bavi i aviojedriličarstvom, a u JNA je imao zvanje padobranca.
Preskup projekt
Bihać i Krajina, kada bi se udružili s Korjenicom i Gospićem, nemaju dovoljan kapacitet letova da bi održali takav jedan aerodrom, što državu ne ostavlja u dilemi da je pokretanje obnove Željave utopija i promašena investicija, smatra Ivan Prša.
- Bilo je govora da to bude aerodrom za teretne avione i da projekt bude ponuđen potencijalnim stranim investitorima, ali i sama izrada projekta je preskupa, a investitori ne žele ulagati dok ne vide isplativost - pojašnjava Prša.
izvor : http://www.avaz.ba
To nije bio TITOV aerodrom i za odbranu TITA ! To je bio JUGOSLAVENSKI AERODROM ZA ODBRANU JUGOSLAVIJE !
OdgovoriIzbrišitako je i to nije bio promasena investicija,promaseni su ljudi koji vode ove kvazidrzavice
IzbrišiRenovirati bar jedan dio koji je moguce renovirati.To bi bila atrakcija za zapadne bogatase koji mogu dolaziti svojim avionima.Arapski emirati sigurno bi to uzeli u svoje finansiranje.
OdgovoriIzbriši