četvrtak, 4. svibnja 2017.

BILI SU NAŠI BRENDOVI! Da li znate da su ovo bili naši proizvodi, zašto ih više nema?






Da je Jugoslavija ostala sila, kao što je bila, mnogi domaći brendovi bili bi vladari rafova, pa umjesto Milke, gledali bi Batu i Seku, a umjesto Fante sokove Jupi. I ne samo to, zasigurno bi, uz moćnu državu, našli put do svjetskog vrha. Podsjećamo na neke od ovih brendova.

Borosane


Nekada davno nisi mogao da biraš. Bile su samo dvije opcije: plava ili bjela. Bile su dio radne uniforme izbačene na socijalističko tržište kao medicinska i ortopedska obuća, ženske radne cipele koje su se prodavale pod reklamnim sloganom ‘Rad je odmor cjelog dana u obući borosana’.
Mnogi ih danas kopiraju, pa su otvoreni prsti i peta, nekada zaštitni znak borosana, danas pravi hit. Verziju borosana danas ima Lakosta i neprevaziđena Koko Šanel.


BRION

Klasičan, dobro poznat, opojan miris iz kafene, male, plastične bočice, sa prepoznatljivom žutom naljepnicom, bio je dio kupatila i kozmetike svih Jugoslovena.
Danas su ga uglavnom zamjenile luksuznije, modernije, teške bočice, koje koštaju nekoliko puta više.
Uopšte, kozmetičko tržište potpuno je prepušteno stranim proizvođačima. Pa su tako nekadašnje dive kozmetike – Nevenu i Merimu, zamjenila zvučnija, strana imena.


ŽVAKE – turbo, čunga lunga


Postojalo je doba kada nije važilo! E za ovo ne može ni žvaka da se kupi. Itekako je mogla, i to kakva. Ako ste ljubitelji velikih balona, kupovali biste turbo žvake, a ako biste željeli neku zanimljivu sličicu tete sa trafika nasmijano bi ponudile prepoznatljive, šarene čunga-lunga žvake. Za one mlađe, tu je bila mirisna plastična tuba – žvazbuka. Iako pune šećera, ili baš zbog toga, bile su omiljene među malim Jugoslovenima. Danas su uglavnom dio nostalgije, dok pored kasa nalazimo paklice zdravijih ali ”hladnijih” žvaka.


UDARNIK ČARAPE

Sjećate se Violete iz Boljeg života? Naravno da se sjećate. Ko god je zapamtio njenu kovrdžavu kosu, pjesak u njenom glasu, duge noge, morao je da zapazi i najlon čarape koje je reklamirala ova zanosna glumica. Činjenica da npr. u Rusiju najviše izvozimo hulahop čarape, govori u prilog tvrdnji da su i čarape kompanije Udarnik mogle da nose i svjetske dive, i da zaista postanu brend! Danas su ih zamjenile neke lošije, neke i bolje, a naše mame će sigurno pamtiti ovu robnu marku i svaku današnju upoređivati sa njima, jer kvalitet se pamti.

SMEDEREVAC

Rijetka je bila kuća čije prostorije nije grijao čuveni Smederavac. Iako su sada zastupljenije drugačije, modernije verzije i grijanja i spremanja hrane, sigurno smo u ovom brendu mogli da pariramo elektronskim ali i divovima bjele tehnike uopšte. Danas se nalaze u podrumima stanova, ili u još po nekoj kući, gdje su se stvari itekako čuvale, neke odavno zamjenile novim i modernijim, a Smederevac i dalje parira vremenu i grije porodične domove.

Tomos

Nekada je 3000 radnika proizvodilo oko 100.000 motocikala godišnje, a danas u Tomosu radi 25 radnika, a vozila se isporučuju prema narudžbi, bez gomilanja zaliha. Danas ih gledamo u starim jugoslovenskim filmovima, gdje ih uglavnom voze poštari. Danas, kada ne viđamo ni Tomose, ni poštare, ostaje nam da se zapitamo – da li je ova marka mogla da bude ime u moto svjetu? Stare dijelove ovih motora možemo naći u automehaničarskim radnjama, koji podobno zamjenjuju pokvarene djelove modernijih i savremenijih mašina.


BEKUTAN

Čuvena makedonska krema opstala je na ovim prostorima, kao prvi izbor kada je njega bebine kože u pitanju. Ograničenje malog tržišta pretvorili smo u prednost. Uvidjeli smo da možemo ojačati svoj položaj u regiji, gdje smo prepoznatljiv brend, u zemljama s kojima smo kulturološki slični te da to moramo iskoristiti – rekao je Živko Mukaetov, predjsednik uprave kompanije Alkaloid, koja je privatizovana i u rukama je dioničara.
No, ostaje pitanje – da li su ovi brendovi imali snagu da se nametne i u Evropi, ali i dalje. Po kvalitetu bi sigurno zauzeli vodeća mjesta, no možda je i ovdje, kao i kod prethodnih proizvoda, raspad zemlje i finansijski krah okrenuo.

Nema komentara:

Objavi komentar