petak, 30. listopada 2015.

Kamion FAP 13-14 "Njuškaš"



Proizvodio se po licenci Nemačkog "Saurer Werke" negde od sredine 60-tih do početka 80-tih u FAP-u iz Priboja.

Vojne verzije su gotovo sve bile sa pogonom 4x4 a postojala je i verzija sa tri osovine tzv. "duplak".
Jedan broj njih je imao i vitlo na prednjem braniku.Inače se prepoznaje po višem klirensu i drugačijem obliku prednjih blatobrana u odnosu na civilnu verziju.Za vojsku su rađeni sa nadogradnjama cisterni,kipera,sandučara,vatrogasaca a možda još sa po nekom.





Još uvek je u upotrebi 1314 ACG ili auto-cisterna za popunu gorivom, jer jednostavno nema bolje. Do 2006. su u VS bili dosta zastupljeni FAP 1314 KTR ili tehničke radionice sa kabinama skinutim sa Džemsova sredinom 80-tih. Susretao sam se sa takvim radionicama i to puškarskom, auto-električarskom, optičarskom, akumulatorskom stanicom, servisnom stanicom, radionicom opštih radova ( bravarskom ). Bilo je još varijanti pokretnih tehničkih radionica montiranih na ovaj kamion za koji sam čuo da je motor rađen po uzoru na neki Švedski kamion. Možda je to samo urbana legenda nastala zbog sposobnosti ovog zmaja da upali na najnižim temperaturama, pod uslovom da se nafta ne stinja.

Stariji ga se sećaju iz zimskog perioda kao dežurno šlep vozilo sa ralicom za sneg i sandukom natrpanog solju. Potrebno je samo da akumulatori okrenu zamajac jedan krug i on već brekće ritmično stresajući sneg sa kabine u ritmu rada motora, ma koliki minus da bio. U šali smo govorili da je ,,Trinajstici''  dovoljna baterija iz zidnog sata da bi upalila. 

 Čak ni varijanta sa prednjom vučom za razliku od npr. Dajca ili TAM 4500 koji je imao blokadu prednjeg mosta i bio mnogo prohodniji od ovog gospodina.

Za blato i kaljugu su zato lanci zakon, naročito ako se na vreme stave pa ne mora vozač da se kalja, iako nema snega. Inače, po njivama natopljenim kišom ili snegom su me više šlepali nego što sam samohodno prevalio. I to uglavnom T-55, pošto BVP ne može da ga pomeri kada zapadne već samo klizi sa jedne strane sajle na drugu, kao pas na lancu.



   U civilstvu ga još uvek koriste za izvlačenje drva iz šume, varijanta sa samoutovarivačem. Mislim da je inžinjerija imala poneki primerak sa rukom, dok su preovladavali kiperi koji su na leđima preneli brda i planine gde god je vojska nešto gradila, a tih godina je toga bilo mnogo. SMB FAP kiper na drumu je bio siguran znak da će u blizini neki zaseok uskoro dobiti vodovod, put ili most... Ako je neko vozilo simbol inžinjerijskih jedinica JNA onda je to ovaj kamion.

Nema komentara:

Objavi komentar