utorak, 20. listopada 2015.

Detalji M 84 glavnog borbenog tenka Jugoslavenske Narodne Armije

M-84 je naziv za glavni borbeni tenk bivše JNA koji se proizvodio po licenci za sovjetski tenk T-72 u bivšoj SFRJ. Tenk se proizvodio od 1984. do 1991. godine. Proizvedeno je 652 komada ovog tenka. Danas se ovaj tenk koristi u vojskama Bosne i HercegovineHrvatske,SrbijeSlovenije i Kuvajta.

Razvoj

Tokom sedamdesetih godina 20. stoljeća vojno vodstvo JNA donijelo je odluku da se započne proizvodnja prvog domaćeg tenka. Jugoslovenska vojna industrija nije imala dovoljno iskustva u projektiranju i proizvodnji tenkova odlučeno je da kao osnova za izradu domaćeg tenka posluži neki od postojećih modela tenkova treće generacije. SFRJ je kupila od SSSR oko devedeset T-72 tenkova koji su se pokazali kao dobri i moderni tenkovi pa su odlučili da bude T-72 osnova za jugoslavenski tenk.
Prototip tenka M-84 je proizveden 1983. godine, a serijska proizvodnja ovog tenka počela je 1984. godine. U proizvodnji tenka M-84 učestvovalo je oko 250 fabrika i još 1000 fabrika koje su indirektno učestvovalo u proizvodnji ovog tenka.


  • "Đuro Đaković", Slavonski Brod - završna proizvodnja tenka;
  • "FAMOS", Sarajevo, - pogon;
  • "Iskra" -laser i elektronički dijelovi;
  • "Zrak Sarajevo", Sarajevo - optika;
  • "Slovenske Železarne", Ravni - oklop;
  • "Prvi Partizan", Užice - municija;
  • "Pretis", Vogošća - granate;
  • "Prva Petoletka", Trstenik - hidraulika;
  • "21 Maj", Rakovica - upravljački sistem;
  • "Bratstvo", Novi Travnik - top;
  • Metalski zavodi Tito", Skoplje;
  • "11 oktomvri", Prilep;
  • "Ruen", KoČani;
  • "Rudi Čajevec", Banja Luka - elektronika;
  • "Sever", Subotica - autopunjač;
  • "Jugoturbina", Karlovac;
  • "Radoje Dakić", Podgorica;
  • "Industrija ležajeva Kotor", Kotor.
Krajem 1980-ih godina u jugoslavenskoj vojnoj industriji je pokrenut projekat za novi tenk M-91. Ovaj tenk nije bio kopija T-72 kao M-84 tenk već projekat jugoslovenskih stručnjaka za oružje. Nakon raspada Jugoslavije prekinuta je proizvodnja tenka M-91 i proizvedena su dva primjerka ovog tenka.



Opis tenka M-84

Naoružanje tenka

Tenk M-84 je naoružan 125 mm glatkocjevnim topom 2A46 dužine 6.25 metara, na sredini topa nalazi se gasna komora i top je obložen termičkom oblogom. U tenku se nalaze 42 granate. U tenku je ugrađen automatski punjač topa koji ima brzinu paljbe 8 granata u minuti Osim topa tenk je naoružan sa mitraljezom 7.62 mm i protivavionskim mitraljezom 12.7 mm. Tenk ima i 12 bacača dimnih kutija sa prednje strane kupole tenka i IC far.

Oklop tenka

M-84 ima vrlo sličan oklop kao i tenk T-72. Višeslojni oklop sastoji se od čelika, aluminija, titanija i drugih materijala. Na ovaj oklop može se još postaviti eksplozivno-reaktivni oklop.

Pokretljivost

Osnovni M-84 bili su opremljeni s 12-cilindričnim vodom hlađenim V46-6 dizel motorom, snage 574 kW. Poboljšani M-84A ima moderniji i jači V46-TK 735 kW (1.000 KS) motor. Maksimalan kapacitet spremnika je 1,200 l s kojim može prijeći 450 km, a sa dodatnim spremnicima 650 km.

Verzije tenka


Slovenski M-84

Kuvajtski M-84AB tenkovi



M-84AS
M-84
Osnovna verzija.
M-84A
Poboljšsnje motora i oklopa.
M-84AB
moderniji SUP, koji uključuje DNNS-2 dan/noć vizor, stabiliziran top u dvije ravnine i laserski daljinomjer. Također ima TNP-160 periskop, TNP-65 pomoćni periskop, DNKS-2 dan/noć vizor za zapovjednika i TNPO-168V vozačev periskop. M-84AB ima i novi komunikacijski sistem. Oko 150 ovih tenkova koristi vojska Kuvajta gdje su učestvovali u Zaljevskom ratu.
M-84ABN
Verzija M-84AB sa navigacijskim sistemom.
M-84ABK
Verzija M-84AB opremljena navigacijskim sistemom, sistemom za više vrsta komunikacije.
M-84AI
Oklopno vozilo za popravke. Tokom 1990-ih Kuvajt je htio kupiti veći broj oklopnih vozila za popravke na temelju tijela tenka M-84. Zbog toga je Jugoslavija vrlo brzo sklopila ugovor o saradnji s Poljskom i napravljeno je vozilo koje se temeljilo na tijelu tenka M-84 i dijelovima koji su bili preuzeti sa poljskog WTZ-3 vozila. Vozilo je naoružano 12.7 mm mitraljezom ima hidrauličnu dizalicu.
M-84A4 "Snajper"
Hrvatska verzija tenka sa boljim SUP-om i njemačkim dizel motorima sa 1100 ks.
M-95
Hrvatski prototip tenka sa novom kupolom s reaktivnim oklopom.
M-84D
Poboljšana verzija tenka sa reaktivnim oklopom i drugim poboljšanjima na tenk.
M-84AB1 (M-84AS) Srpska verzija tenka sa poboljšanim SUP s integriranim dnevno-noćnom ciljaničkom spravom. Postojeći top zamijenjen je novim koji ima mogućnost lansiranja protuoklopnih raketa. Tenk ima reaktivni oklop.

Operativa upotreba tenka

Zaljevski rat

Nekoliko mjeseci prije Zaljevskog rata Kuvajt je kupio od SFRJ 170 M-84AB, 15 M-84AB1, 15 M-84ABK tenkova. M-84 tenkovi su uspješno korišteni protiv iračkih T-55 i T-62 tenkova.

Desetodnevni rat

Tokom Desetodnevnog rata u Sloveniji JNA je koristila M-84 tenkove koji su poslije sukoba povučeni u Hrvatsku i Srbiju od kuda je planiran napad na Hrvatsku. Slovenska TO je otela nekoliko M-84 tenkova od JNA.

Domovinski rat

M-84 tenkovi su korišteni od strane JNA u Bitki za Vukovar. Hrvatska vojska je uzela oko 50 M-84 tenkova od JNA tokom Bitki za kasarne.

Rat u Bosni i Hercegovini

U ratu u Bosni i Hercegovini tenkova koji su se upotrebljavali najviše se upotrebljavao tenk T-55. VRS je tokom rata u BiH upotrebljavala oko stotinu M-84 tenkova dok je Armija BiH na kraju rata imala samo 3 tenka (2 M-84 tenka je imao 2. korpus Armije BiH, a jedan M-84 tenk 5. korpus).

Rat na Kosovu

Tokom Rata na Kosovu Srpska vojska je koristila tenkove M-84 i T-55. NATO je tvrdio da je uništio 300 srpskih tenkova što bi bilo oko 30% svih srpskih tenkovskih snaga, a u stvari su se oni povukli nakon dolaska mirovnih snaga. Kasnije se utvrdilo da je NATO zračnim napadima uništio samo 14 tenkova od kojih su 9 M-84 i 5 T-55 tenkovi.

Upotreba M-84 tenka

  • Flag of Bosnia and Herzegovina.svg Bosna i Hercegovina(87)
  • Flag of Croatia.svg Hrvatska(78)
  • Flag of Kuwait.svg Kuvajt(149)
  • Flag of Slovenia.svg Slovenija(56)
  • Flag of Serbia.svg Srbija(212)

Nema komentara:

Objavi komentar