subota, 31. listopada 2015.

Jat Airways

Osnovan je 17. juna 1927 kao Aeroput. Ime je promenjeno 1. aprila 1947 u Jugoslovenski Aerotransport (skraćeno JAT) a u januaru 2003. u Jat Ervejz.


Jat Ervejz (engl. Jat Airways) je nacionalni avio-prevoznik Srbije, bivša nacionalna avio-kompanija Jugoslavije i smatra se šesnaestom najstarijom avio-kompanijom u Evropi.


Istorija

Posle II svetskog rata Jat je uspostavio svoje linije sa avionima DC-3 i Ju-52. Kasnije su za srednjelinijski i dugolinijski saobraćaj nabavljeni DC-6 i CV-330/440.

1963. prvi avion sa mlaznim motorima, Karavela, je uvedena u Jatovu flotu. 1963. stigao je prvi (od 16) aviona Mekdonel-Daglas DC-9 dok su 1974. stigla prva dva (od ukupno 9) aviona Boing 727-200.

Dugolinijski saobraćaj za Ameriku, Australiju i Daleki Istok je obavljan avionima Boing 707 koji su u flotu uvedeni 1970. Prvi širokotrupni avion DC-10 stigao je u flotu 1978.

1985. Jat je bio prva kompanija u Evropi koja je kupila u to vreme najmodernije avione Boing 737-300. Ti avioni su postali poznati po srebrnoj boji u koju ih je Jat farbao.

Tokom tih „zlatnih godina“ kompanija je prevozila 5 miliona putnika godišnje i letela na 80 destinacija na pet kontinenata (19 domaćih, 45 evro-mediteranskih i 16 dugolinijskih).

Međutim, 1992. Jugoslavija se raspala i Jat je obustavio sav međunarodni saobraćaj zbog UN sankcija. U tom periodu Jat je leteo samo na domaćim linijama između Beograda, Podgorice, Tivta, Niša i Prištine. Konačno, oktobra 1994. godine, Jat je obnovio svoj međunarodni saobraćaj a avioni su prefarbani u nove boje što je označavalo svojevrstan novi početak.

1998. Jat je naručio 8 novih Erbasa A319, i pored toga što je do tada imao čisto Boingovu flotu. Isporuka je prvobitno ugovorena za jun 2000. međutim odložena je na neodređeno vreme. Danas Jat traži način da otkaže tu narudžbinu jer navodno želi da umesto A319 kupi Boingove 737-NG avione mada postoji mogućnost da se kupovina Erbasovih aviona ipak realizuje ali u manjem broju i drugog tipa (najverovatnije A318). Kao i u slučaju drugih malih prevoznika, pitanje nabavke aviona je predmet izvesnog političkog pritiska američke i evropskih vlada; gore opisani ugovor sa Erbasom i pokušaji njegovog otkazivanja bili su predmet nekoliko još uvek nerazjašnjenih skandala.

Jat je prodao svoj poslednji DC 10-30 (-{YU}---{AMB}-) 24. juna 2005. Kompanija već nekoliko godina izlazi u javnost sa planovima da obnovi svoj dugolinijski saobraćaj ka Severnoj Americi (Montreal, Njujork, Toronto, Čikago) sa dva iznajmljena Boinga 767-200ER, od čega do sada nije bilo ništa. JAT je 2003. i 2004. na kratko obnovio saobraćaj ka Njujorku zajedno sa Uzbekistan Ervejzom na liniji Taškent-Beograd-DŽFK, na linija je obustavljena zbog izostanka očekivanih rezultata. Od 23. novembra 2006. Jat ervejz izdaje karte do Njujorka; putnici avionima ove kompanije lete do Hamburga odakle nastavljaju let avionom Emirata.

Takođe je najavljivano da će DC-9 avioni u proleće 2006. biti zamenjeni sa, za početak, sa dva iznajmljena CRJ-700.

Nema komentara:

Objavi komentar