Familja lakih oklopnih vozila BOV razvijena je u mariborskom TAM-u za potrebe opremanja bivše JNA i jedinica milicije. Najmasovnije proizveden i najčešće sretan član ove familije je policijsko, odnosno vojno-policijsko borbeno vozilo VPB M86, koje se označava i BOV-M, odnosno BOV-VP.
Borbeno vozilo policije VPB M86 namenjeno je za izviđanje, borbu protiv terorističkih i kriminalnih grupa, zaštitu važnih objekata, transport i evakuaciju ljudstva i sredstava, blokiranje prolaza, suzbijanje demonstracija i ostale policijske i vojno-policijske zadatke.
Vozilo je točkaš, formule pogona 4x4. Oklopno telo je izrađeno od varenih čeličnih ploča debljine 4 do 8 mm i pruža zaštitu od vatre streljačkog naoružanja i parčadi granata manjeg kalibra.
Posadu VPB M86 sačinjavaju vozač, komandir i osam strelaca. Posada je smeštena u komandno-borbenom odeljenju koje zauzima prednji i centralni deo vozila, dok se u zadnjem delu nalazi motorno odeljenje.
U prednjem levom delu oklopnog tela je mesto vozača, opremljeno neophodnim upravljačkim uređajima i instrumentima, kao i pasivnim periskopom PPV-2 za vožnju noću. Desno od vozača sedi komandir, a pored njega se nalaze radio-uređaji i dvogledi za osmatranje. Na prednjoj i zadnjoj strani vozila nalaze se dva prozora od pancirnog stakla (nprobojno je za zrno 7,9 mm na daljini većoj od 100 m), a na bokovima po jedan. Iznad mesta vozača i komandira postoje dva kapka koji služe za osmatranje, provetravanje i kao prinudni izlaz.
Srednji deo tela automobila predviđen je za smeštaj osam strelaca sa naoružanjem i opremom. Za ulazak u vozilo koriste se po jedna vrata na bokovima. Posada može da dejstvuje ličnim naoružanjem iz vozila kroz sedam puškarnica - po tri na bokovima i jednoj na prednjoj strani.
Na krovu komandno-borbenog odeljenja nalazi se otvorena turela sa mitraljezom 7,62 mm M86 (PKT). U originalnoj varijanti vozila nišandžija je pancirnim limom zaštićen do visine glave i to samo sa prednje i bočnih strana. Međutim, na osnovu iskustava iz ratnih sukoba na prostorima bivše SFRJ, na velikom broju vozila je različitim improvizacijama povećana zaštita nišandžije.
Mitraljez M86 ima polje dejstva po pravcu od 360 stepeni, a po elevaciji od -5° do +60°. Koristi municiju 7,62 mm M30 sa teškim zrnom, a u borbenom kompletu se nalazi 2000 metaka u osam kutija sa po 250 metaka. Mitraljez je opremljen kolimatorskim nišanom K-10T i mehaničkim nišanom. Efikasan domet protiv pojedinačnih ciljeva je 600 m, protiv grupnih ciljeva 800 m, a ciljevi u vazduhu se gađaju na daljinama do 500 m.
Na jedan broj vozila umesto mitraljeza M86 ugrađen je mitraljez Browning M2HB kalibra 12,7 mm, a nekoliko vozila je modifikovano ugradjnom kompletne kupole sa rashodovanih oklopnih transportera TAB-71, sa spregnutim mitraljezima 14,5 mm i 7,62 mm.
Oklopni automobil VPB M86 je pogonjen šestocilindričnim vazdušno hlađenim dizel motorom Deutz F 6L 413 F snage 110 kW, smeštenim u zadnjem delu tela vozila. Zbog relativno velike mase vozila, specifična snaga je svega 12,8 kW/t. Motorno odeljenje je hermetičkom pregradom odvojeno od posade. Ukupni kapacitet dva rezervoara za gorivo je 220 l, što vozilu omogućava autonomiju kretanja od oko 600 km. Pokretljivost van puteva je povećana ugradnjom uređaja za centralnu regulaciju pritiska u pneumaticima - u opsegu od 1,0 do 4,2 bara. Ipak, zbog svoje konfiguracije 4x4 VPB M86 nije u stanju da savlađuje rovove šire od 0,64 m. Vozilo nema amfibijske karakteristike, pa gazom savlađuje samo vodene prepreke dubine do 1,1 m.
Od ostale opreme VPB M86 ima šest bacača dimnih kutija kalibra 82 mm, više radio-uređaja, interfon za pet članova posade, protivpožarni sistem u motornom odeljenju, mreže za zaprečavanje, sklopivi desantni stepenik, standardne i IC farove, reflektore, rotaciona svetla i sirenu.
TAKTIČKO-TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Konfiguracija: 4x4
Kalibar mitraljeza: 7,62 mm
Borbeni komplet mitraljeza: 2000 metaka
Posada: 2+8
Borbena masa: 9100 kg
Dužina: 5,714 m
Širina bez mreže za zaprečavanje: 2,534 m
Širina sa sklopljenom mrežom: 2,92 m
Širina sa rasklopljenom mrežom: 5,76 m
Maksimalna visina: 2,91 m
Razmak osovina: 2,75 m
Razmak točkova: 1,9 m
Klirens (pri pritisku 4,2 bara): 0,315 m
Snaga motora: 110 kW
Specifična snaga: 12,8 kW/t
Potrošnja goriva na 100 km: 24 - 36 l
Maksimalna brzina: 95 km/h
Prečnik kruga okretanja vozila: 15,1 m
Radijus kretanja: 600 km
Savlađuje vertikalnu prepreku: 0,54 m
Savlađuje rov: 0,64 m
Savlađuje uspon: 55 %
Savlađuje bočni nagib: 30 %
Nema komentara:
Objavi komentar