utorak, 19. siječnja 2016.

G-4 Supergaleb ŠKOLSKO-BORBENI AVION



Školsko-borbeni avion G-4 Supergaleb razvijen je u Vazduhoplovnotehničkom institutu u Žarkovu, kao naslednik školskog aviona G-2 Galeb. Rad na projektu počeo je 1973. godine, da bi prvi prototip poleteo 17. jula 1978. godine. Serijska proizvodnja je počela 1983. godine u fabrici Soko u Mostaru, a ukupno je izrađeno nešto manje od 90 primeraka. Letelica je konstruisana tako da se može koristiti za sve segmente obuke pilota - od osnovne obuke do prelaska na borbene avione, ali i izvršavati borbene zadatke kao laki jurišnik.
Supergaleb je jednomotorni niskokrilac. Krilo je strelasto, sa uglom strele od 22° i aeroprofilom NACA 64A 219. Trup aviona ima klasičnu metalnu strukturu, a podeljen je na dve sekcije radi lakšeg pristupa motoru. Horizontalni rep je celopokretan, sa hidrauličnim pokretanjem, a vertikalni rep ima klasično pokretanje. Stajni trap je tipa tricikl, uvlačiv je, sa pneumaticima niskog pritiska. Radi skraćenja staze sletanja avion je opremljen kočionim padobranom, dok se za skraćenje poletne staze mogu koristiti startne rakete. Supergaleb može da operiše sa travnatih i polu-pripremljenih poletno-sletnih staza.





Avion je pogonjen jednim turbomlaznim motorom Rolls Royce Viper 632-46, statičkog potiska 17,8 kN, koji je licencno proizvođen u Jugoslaviji. Isti motori se koriste i za pogon jurišnog aviona Orao.

Pilotska kabina je presurizovana i klimatizovana. Opremljena je izbacivim sedištima Martin Baker Mk10 YU tipa 0-0, postavljenim u tandem rasporedu. Zadnje sedište je izdignuto kako bi se obezbedila bolja preglednost. Vetrobransko staklo je neprobojno za vatru streljačkog naoružanja.

Avion je opremljen VHF i UHF radio-uređajima, žiro-stabilisanim nišanom Ferranti ISIS D-282, sistemima za navigaciju, detektorom radarskog ozračenja.

Streljačko naoružanje letelice sastoji se od jednog dvocevnog topa GŠ-23 kalibra 23 mm sa 200 metaka u borbenom kompletu. Top je ugrađen u kontejner koji se postavlja ispod trupa aviona. Na četiri potkrilne podvesne tačke nose se različite kombinacije naoružanja - bombe mase do 250 kg, lanseri nevođenih raketnih zrna kalibra 57 mm i 128 mm, napalm bombe. Ukupna masa naoružanja (zajedno sa topom) je 1350 kg.



Na osnovu iskustava iz eksploatacije aviona urađen je projekat modernizacije. Modernizovana varijanta označena je G-4M, a osnovna poboljšanja odnose se na ugradnju nove elektronske opreme, povećanje borbene efikasnosti ugradnjom napadno-navigacijskog sistema sa HUD-om i integracijom novih sistema naoruažnja kao što su vođene rakete vazduh-zemlja AGM-65B Maverick i vazduh-vazduh R-60, poboljšanje ergonomije pilotske kabine, poboljšanje upravljivosti i ugradnju uređaja za odleđivanje uvodnika vazduha.



TAKTIČKO-TEHNIČKE KARAKTERISTIKE


Posada: 2
Dužina: 11,35 m
Raspon krila: 9,88 m
Površina krila: 19,5 m2
Visina na stajanci: 4,28 m
Trag točkova: 265 m
Masa praznog aviona: 3134 kg
Poletna masa u borbenoj verziji (samo top): 4877 kg
Poletna masa u trenažnoj verziji: 4760 kg
Maksimalna poletna masa: 6330 kg
Masa naoružanja: 1350 kg
Masa goriva u unutrašnjim rezervoarima: 1307 kg
Masa goriva u spoljnim rezervoarima: 566 kg
Maksimalna brzina na novou mora: 906 km/h
Maksimalna brzina na visini 6000 m: 911 km/h
Minimalna brzina: 171 km/h
Brzina penjanja na nivou mora: 31 m/s
Plafon leta: 12850 m
Dužina staze za poletanje: 570 m
Dužina staze za sletanje: 750 m
Dolet sa unutrašnjim gorivom: 1500 km
Dolet sa spoljnim rezervoarima: 2000 km
Radijus dejstva: 300 km
Dozvoljeno opterećenje: +8 / -4,2 G

Nema komentara:

Objavi komentar