Rad na projektovanju lakog tenka Ikv-91 počeo je 1968. godine u švedskoj firmi Hagglund Vehicle AB. Vozilo je konstruisano tako da može uspešno da operiše u zimskim uslovima, pri temperaturama od -35 C°, da se nesmetano kreće po dubokom snegu i da može da savlađuje vodene prepreke. Prva dva prototipa završena su 1974 godine, a Ikv-91 je serijski proizvođen od 1975. do 1978. godine. U naoružanje švedske vojske je uvedeno ukupno 200 vozila ovog tipa.
Raspored odeljenja i posade u vozilu je klasičan. Mesto vozača se nalazi u prednjem delu oklopnog tela sa leve strane. U centralnom delu tenka nalazi se kupola sa naoružanjem i pozicijama preostala tri člana posade (komandira, nišandžije i poslužioca). Pogonska grupa je smeštena pozadi.
Osnovno naoružanje tenka je Boforsov top niskog pritiska sa olučenom cevi kalibra 90 mm. Iz oruđa se ispaljuju trenutno-fugasni i kumulativni projektili, a ukupno se u borbenom kompletu nalazi 59 metaka, od čega 18 u prednjem delu tela vozila pored mesta vozača. Tokom modernizacije izvršene sredinom devedesetih godina na cev oruđa je postavljena termalna obloga. Jednostavan sistem za upravljanje vatrom se sastoji od optičke nišanske sprave TP-1050L, laserskog daljinomera i balističkog računara. Sa oruđem 90 mm spregnut je mitraljez kalibra 7,62 mm, a isti takav mitraljez se nalazi i na krovu kupole, iznad pozicije poslužioca. Na bokove kupole postavljeno je po šest bacača dimnih kutija.
Šestocilindrični dizel motor Volvo-Penta TD 120A, snage 265 kW (360 ks) pri 2200 obrtaja u minuti, je postavljen dijagonalno u zadnjem delu oklopnog tela. Snaga se prenosi preko automatske hidromehaničke transmisije HT74 sa četiri stepena prenosa za kretanje napred i jednim za nazad.
Na lakom tenku Ikv-91 primenjen je sistem nezavisnog oslanjanja sa torizonim vratilima i hidrauličnim amortizerima na prvim i zadnjim oslonim točkovima. Gusenice Hägglunds M70 su posebno konstruisane za upotrebu u zimskim uslovima i, uz postavljanje posebnih dodataka, omogućavaju vozilu kretanje po dubokom snegu. Vozilo je amfibija i na vodi se kreće brzinom 6,5 km/h pogonjeno gusenicama. Opciono je moguća i ugradnja propelera.
Izvozna verzija Ikv-91-105 sa topom 105 mm je testirana u nekoliko država uključujući Indiju, ali narudžbina iz inostranstva nije bilo.
Top kalibra 90 mm kojim je naoružan Ikv-91 ne može da probije oklop savremenih tenkova, pa se od kraja devedesetih godina vozilo Ikv-91 postepeno povlači iz operativne upotrebe.
TAKTIČKO-TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Kalibar topa: 90 mm
Kalibar spregnutog mitraljeza: 7,62 mm
Kalibar protivavionskog mitraljeza: 7,62 mm
Borbeni komplet topa: 59 metaka
Borbeni komplet spregnutog mitraljeza: 4250 metaka
Posada: 4
Borbena masa: 16300 kg
Dužina sa topom napred: 8,84 m
Dužina oklopnog tela: 6,41 m
Širina: 3 m
Visina: 2,32 m
Klirens: 0,37 m
Širina gusenica: 0,45 m
Dužina naleganja gusenica: 3,68 m
Snaga motora: 265 kW
Specifična snaga: 16,25 kW/t
Specifičan pritisak na tlo: 0,49 kg/cm²
Kapacitet rezervoara za gorivo: 400 l
Radijus kretanja: 500 km
Maksimalna brzina: 65 km/h
Brzina plovljenja: 6,5 km/h
Savlađuje vertikalnu prepreku: 0,8 m
Savlađuje rov: 2,8 m
Uspon: 60 %
Bočni nagib: 30 %
Nema komentara:
Objavi komentar