subota, 19. prosinca 2015.

AMX-13 LAKI TENK




Razvoj lakog tenka AMX-13 započeo je 1946. godine u birou "Atelier de Construction d'Issy - les - Moulineaux". Serijska proizvodnja je otpočela 1952. godine u fabrici "Atelier de Construction Roanne (ARE)", a početkom šezdesetih prebačena je u fabriku "Creusot - Loire".
Vozilo se koncepcijski razlikuje od ostalih tenkova. U prednjem levom delu oklopnog tela smešten je vozač, desno od njega nalazi se motorno-transmisiono odeljenje, a iza je smeštena kupola sa naoružanjem. Kupola je oscilujućeg tipa - ceo gornji deo se pokreće po elevaciji (naginje) zajedno sa topom. Zbog malih dimenzija vozila članovi posade moraju biti visine manje od 173 cm.

Oklop tenka izrađen je varenjem ploča pancirnog čelika. Debljina čeličnih ploča na prednjoj strani tela je 15 mm, ali pošto je oklop postavljen pod uglom od 55° ekvivalentna debljina je 40 mm. Oklop na bokovima tela je debeo 20 mm, a na zadnjoj strani 15 mm. Kupola je zaštićena pancirnim pločama debljine 25 mm, koje su sa prednje strane postavljene pod uglom od 45° pa pružaju zaštitu ekvivalentnu debljini 40 mm.

Naoružanje vozila se razlikuje od verzije do verzije. Prva varijanta (Model 51) bila je naoružana topom kalibra 75 mm sa olučenom cevi, spregnutim mitraljezom 7,5 mm i opciono protivavionskim mitraljezom istog kalibra. Top se punio iz automatskog punjača revolverskog tipa, kapaciteta 12 metaka, a ukupno se u borbenom kompletu nalazilo 37 metaka. Postojala je i varijanta vozila koja je pored topa 75 mm imala i dvostruki lanser za protivoklopne vođene rakete SS-11 ili HOT. Početkom šezdesetih godina u proizvodnju je uvedena verzija tenka sa kupolom FL-12, naoružana topom 90 mm olučene cevi. U borbenom kompletu nalazila su se 32 metka. Za izvoz je razvijena varijanta naoružana topom 105 mm u kupoli FL-12 ili novijoj FL-15.



Prve varijante tenka AMX-13 bile su pogonjene osmocilindričnim vodom hlađenim benzinskim motorom Sofam Model 8Gxb, koji je razvijao 185 kW pri 3200 obrtaja u minuti. Kasnije verzije imaju dizel motor Detroit Diesel Model 6V-53T ili Baudouin 6F 11 SRY snage 205 kW. Ugradnjom dizel motora poboljšana je pokretljivost, povećana je bezbednost, a radijus kretanja po asfaltnom putu je sa 350-400 km porastao na 550-600 km.

Osnovna verzija vozila nije bila opremljena sistemom za NHB zaštitu, a nije imala ni uređaje za vožnju i osmatranje noću. Kasnijim modernizacijama tenkovi AMX-13 dobili su različitu dodatnu opremu.



Laki tenk AMX-13 se već duže vreme ne nalazi u naoružanju francuskih oružanih snaga, ali ga još uvek koriste mnoge druge države. U ponudi je veliki broj različitih programa modernizacije ovog vozila. Tako na primer francuska firma GIAT nudi ugradnju nove pogonske grupe, različitih sistema naoružanja i sistema za upravljanje vatrom i postavljanje dodatnog oklopa koji štiti od pancirnog projektila 20 mm. Belgijska firma Cockerill nudila je program ugradnje novog sistema naoružanja 90 mm Mk IVA, firma GLS iz Minhena razvila je novi sistem oslanjanja za vozila iz serije AMX-13, Venecuela je svoje tenkove modernizovala ugradnjom novih motora, transmisije i sistema oslanjanja, Izrael je razvio modernizaciju koja podrazumeva ugradnju dizel motora snage 214 kW, savremene transmisije, topa 105 mm i novog sistema za upravljanje vatrom..

Na bazi lakog tenka AMX-13 razvijeno je dvadesetak tipova oklopnih vozila za različite namene.




TAKTIČKO-TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
(verzija sa topom 90 mm)

Kalibar topa: 90 mm
Kalibar spregnutog mitraljeza: 7,5 ili 7,62 mm
Borbeni komplet topa: 32 metka
Borbeni komplet spregnutog mitraljeza: 3600 metaka
Posada: 3
Masa praznog vozila: 13000 kg
Borbena masa: 15000 kg
Dužina sa topom napred: 6,36 m
Dužina oklopnog tela: 4,88 m
Širina: 2,51 m
Visina: 2,3 m
Klirens: 0,37 m
Širina traga gusenica: 2,159 m
Širina gusenica: 0,35 m
Snaga motora: 184 kW
Specifična snaga: 12,26 kW/t
Specifičan pritisak na tlo: 0,76 kg/cm²
Kapacitet rezervoara za gorivo: 480 l
Radijus kretanja: 350-400 km
Maksimalna brzina: 60 km/h
Gaz: 0,6 m
Savlađuje vertikalnu prepreku: 0,65 m
Savlađuje rov: 1,6 m
Uspon: 60 %
Bočni nagib: 60 %

Nema komentara:

Objavi komentar